D.Ledelsen
aflægger beretning til godkendelse, samt fremlægger planer for fremtidigt
arbejde
·Regionsleder
Anders fremlægger sin årsberetning (se bilag 1)
·Årsberetninger
fra udvalgene
-Træningsudvalg v/ Anders (se bilag 2)
-Markprøveudvalg v/ Frede (se bilag 3)
-Aktivitetsudvalg v/ Bitten (se bilag 4)
-Materialeudvalg v/ Frede (se bilag 5)
·Beretning
om fremtiden herunder hjemmeside v/ Anders og Bitten (se bilag 6)
Spørgsmål til
beretningerne:
Karin: Kender regionsledelsen
fordelingen af racer på de 155 medlemmer? Anders svarer, at regionsledelsen pt.
ikke har adgang til disse oplysninger.
Karin: Spørgsmål til udsmidning af
vildt, om man har fokus på at undgå udsmidningen af vildt? Frede svarer, at der
nu er ryddet fuldstændig i bund, så materialeudvalget har det fulde overblik.
Hvert stykke vildt bliver pakket individuelt for at undgå sammenfrysning og en
bedre behandling af vildtet.
Anne: Den nye forretningsorden, kan
den være offentlig kendt, så trænere mm. kan svare på spørgsmål omkring
afholdelse af møder og offentliggørelse af referater mm. Regionsledelsen vender
dette på et kommende møde i regionsledelsen.
Nick: Nye hvalpe og unghunde, er det
en ide at ændre principper/beskrivelsen, så man ikke risikerer at hunde uden stambog
ikke melder til træning? Regionsledelsen genbesøger beskrivelserne i
forbindelse med overgangen til ny hjemmeside.
Egon: Bør det fremgå tydeligere på
hjemmesiden, at regionens medlemmer har fortrinsret på holdene? Frede svarer,
at det fremgår på de fleste hold, men det er korrekt at det ikke står på det
ene hold. Det bliver ændret til fremtidige hold, men kan ikke få indvirkning på
det kommende træningspas.
Anne: Opmærksomhed på at
hvalpeholdene fortsat har brug for at have personlig dialog med hundeførerne.
Regionsledelsen tager dette til efterretning, og det bliver taget med ift. den
nye hjemmeside.
Carina: Spørgsmål til hjælpergaver
ved officielle arrangementer. Anders svarer, at beløbet ved de officielle
arrangementer deles mellem hjælpergave og en træningsdag for hjælperne.
Jytte: Det er selve dagen der er
rigtig vigtig, når man er hjælper, så vigtigt at sørge for god forplejning og
service.
Carina: Opdatering af prøverne på
kalenderen, bliver det bedre? Bitten svarer, at det er en del af den nye hjemmeside,
og hvor kalenderen giver mulighed for et bedre samlet overblik.
Anette: Opmærksomhed på at
træningsholdene skal meldes tidligt ud for at undgå at medlemmerne ikke søger
træninger i andre regioner. Regionsledelsen tager dette til efterretning.
Beretningerne blev enstemmigt
vedtaget
E.Regnskab
og budget
·Karina
kasserer fremlægger regnskab og budget
·Regnskab
for 2019 er godkendt
·Budget
for 2020 er taget til efterretning
·Regionsledelsen
siger tusind tak til Conny for den store indsats i 2019, hvor Conny fortsat har
hjulpet med regnskabet.
F.Valg
til regionsledelsen
·Nuværende:
-Frede er på valg og genopstiller
-Erik er på valg og genopstiller
-Anders er på valg og genopstiller ikke
-Egon er på valg som suppleant og genopstiller
ikke
·Ingen
kandidater melder sig.
·Generalforsamlingen
afbrydes, da der ikke kan stilles 3 medlemmer til ny regionsledelse.
Der
uddeles årsnål for 25 år til Nils Barylak
Referent
Bitten Maria Bendtsen d. 21. januar 2020
Bilag
1: Regionslederens beretning v/ Anders
2019 har været et år hvor nye medlemmer af regionledelsen
skulle sættes ind i gøremålene.
Der har været rigtigt, rigtigt godt samspil i
regionsledelsen, men sammenspillet bliver sat på prøve, når man løbende hører ting
i krogene, og de sociale medier bliver en megafon. Det kunne gøres på en mere
elegant måde, kollega og kollega imellem. Det er vigtigt at vi står sammen som EN
region.
Tak til trænerne for at yde en stor indsats og bruge meget
engageret tid på træningspladserne.
Tak til hjælperne for det arbejde I har bidraget med i årets
løb. Dejligt at se, at de samme hjælpere vender tilbage gang på gang.
En speciel tak Betten og Ib for altid velvilligt at udlåne deres
terræn til os, og en stor tak til Merethe for lån af lokale til depot, og
mulighed for at komme og gå som vi vil. Desuden en stor tak til vores øvrige
terrænværter.
Medlemstallet er 155, det samme som sidste år, heraf er der
2 nye medlemmer i år.
De øvrige detaljer fra årets løb kommer i de forskellige udvalgs
beretninger.
Bilag
2: Træningsudvalg v/ Anders
Færre hunde på hvalpe og brugsprøve holdene end sidste år ,
men flere hunde på markprøve holdene. I alt 132 hunde igennem træningsholdene i
2019, det er et flot resultat set i forhold til 121 i 2018.
Ny type hold, jagthundetræning, som er taget godt imod, og
det er derfor besluttet at det fortsætter i 2020.
I 2020 starter vi op på alle niveauer. Vi håber på lidt større
tilgang på hvalpe og brugsprøve holdene, så det kan forplante sig til de andre
hold.
I 2019 har vi haft 3 instruktører på overbygning ”markprøveinstruktør”.
I 2020 sender 2 mere afsted på samme kursus, så de er godt rustede til
medlemmernes hunde.
I 2019 har trænerne fået tilbud om træningsweekend og vi
forventer det samme i 2020.
I 2020 sender vi desuden 4 instruktører til temadag på Fyn,
som omhandler ”fri ved fod”
Bilag
2: Markprøveudvalg v/ Frede
Der skulle i 2019 have
været afholdt 6 prøver, fordelt på:
24.03 C. prøve på
Søruphestehave. Prøveleder Ole Rasmussen
Kun begynder og
åbenklasse: 28 tilmeldte hunde.
13.04. Uoff. WT.Aflyst da der manglede en
prøveleder/hjælpere.
21.04. B. prøve for
Golden. Prøveleder Ole Rasmussen
Raceledelsen for Golden
glemte at spørge regionen før man gik i gang med at planlægningen, dette blev
der set gennem fingre med denne gang, da vi valgte at støtte prøvelederen, der
uforskyldt var faldet i ”baghold”. 47 tilmeldte hunde
25.05. Off. WT. På Søllestedgaard.Prøveleder Anders Steffensen. 66 tilmeldte
hunde.
07.09. B. prøve på Søholt
Gods. Prøveleder Frede J. Hansen. 83 tilmeldte hunde
14/15.09. Individuel hold
WT afholdt på Feddet sammen med region Sydsjælland
14.09. Der var 119
tilmeldte hunde
15.09. Der var 22
tilmeldte hold
Der skal fra Regionen
lyde et stort tak til alle de frivillige, dommere og terrænværter.
Uden jer er det ikke
muligt at afholde prøver. Jeg vil igen opfordre alle, til at finde nye emner
til hjælper ”teamet”.Skulle der være
nogle som kunne tænke sig at være prøveleder, så kom ud af busken, der er altid
en erfaren som kan hjælpe dig i gang, man kan fx være føl eller
prøvelederassistent nogle gange.
Skulle der være nogle som
kender til terræner som vi kan bruge til prøver/træning så henvend jer gerne
til regionsledelsen.
Med håbet om et godt år
på alle fronter, på prøveudvalgets vegne.
Bilag
3: Aktivitetsudvalg v/ Bitten
I 2019 har aktivitetsudvalget bestået af Bitten som formand og
Grete og Mette som eksterne medlemmer.
Aktivitetsudvalget har afholdt D-dag og hjælperdag. Skuet
besluttede aktivitetsudvalget at aflyse. Ingen i aktivitetsudvalget har
erfaring eller interesse for at afholde skue, og det var desværre ikke muligt
at finde erfarende kræfter til at hjælpe. Håbet er i 2020 at finde erfarende
kræfter der har lyst til at arrangere et skue.
I stedet valgte aktivitetsudvalget at fokusere på D-dagen og så
bruge kræfter på at lave en hjælperdag for årets trænere og hjælpere.
D-dag d. 30.
juni
Søndag d. 30. juni 2019 holdt aktivitetsudvalget D-dag i de
smukke omgivelser hos Betten og Ib. Der var 35 deltagere og det var en hyggelig
og meget varm sommerdag.
Der var klasser for hvalpe/unghund, begynder, åben og vinder.
Som noget nyt i år blev der også afviklet en barn/hund klasse. Der var 4
deltagere i alderen 7 år til 12 år, og de var alle rigtig dygtige til at rose
deres hund og være tålmodige. Det lover godt for den kommende generation.
Eksteriørbedømmelsen tog Jill Grenaa sig af, og de øvrige
dommere var regionens trænere.
Årets dual-diplom blev vundet af Karina Jensen og Zoya. Stort
tillykke med det.
Hjælperdag 2019
Søndag d. 22. september afholdt aktivitetsudvalget
hjælperdag for sæsonens hjælpere, trænere og terrænværter.
Vi havde endnu engang fået lov til at bruge det
skønne terræn hos Betten og Ib. Det var en skøn septemberdag i dejligt vejr.
Dagens trænere var Lena Andreasen og Lotte Andersen. Tusind tak til dem for at
stille op. Der var 20 fremmødte, så det blev lidt store træningshold. Det er vi
opmærksomme på til næste års hjælperdag, hvor sidste tilmeldingsfrist bør ligge
lidt tidligere. Men det gav god tid til hygge og socialt samvær. Efter 3 timers
træning sluttede vi dagen af med fælles frokost i det fri.
Tusind
tak
En stor tak skal lyde til Betten
& Ib for at stille jeres smukke omgivelser til rådighed. Og så skal lyde en
kæmpe tak til de trænere og hjælpere som villigt stiller op til
aktivitetsudvalgets arrangementer. Uden jer var det slet ikke muligt. Jeg vil
også gerne sige tak til Mette og Grete for at I ville være med i
aktivitetsudvalget med mig. Vi har været et godt team og jeg håber meget at I
vil tage et år mere med mig. Og så til sidst en opfordring til at flere vil
melde sig til aktivitetsudvalget, så vi kan få afholdt skue i 2020.
Bilag
4: Materialeudvalg v/ Frede
Jeg vil gerne starte med
at takke alle, som har været med til at holde lageret i Forneby så pænt i året
der er gået. Håber at det kan fortsætte i 2020.
Der blev i 2018 indkøbt
en computer, denne blev desværre stjålet ved et indbrud i 2019. Computeren var
ikke forsikret, så der blev indkøbt en ny som er taget i brug.
Som noget nyt, blev der købt
gavepakker med øl, som et tilbud til dem der ikke har brug for dummyer eller
vin, dette blev rigtig godt modtaget, så det fortsætter vi med.
Grundet problemer med loven,
blev der indkøbt 5 signalpistoler, som bliver brugt på prøverne. Disse kræver
en våbentilladelse, som er gratis, og man kan have tilladelse til alle 5, så
har det jeres interesse, så henvend jer til Frede, for videre info.
Der er blevet indkøbt
vildt. Der skal lyde en stort tak, til Jytte og Erik, for at have pakket det så
flot ned, det bliver bare så meget nemmere, når man skal bruge det.
Der blev også indkøbt
dummyer, der er nogle spændene nyheder imellem, så det er bare med at byde ind
som hjælper.
Bilag
5: Beretning om fremtiden herunder hjemmeside v/ Anders og Bitten
Hjemmeside v/ Bitten:
I 2020 overgår alle regionerne til en ny hjemmeside.
Fordelene ved den nye hjemmeside er at der bliver et fælles layout og en
genkendelig menu. Desuden bliver der fælles kalender for alle regionerne, så
det giver et bedre samlet overblik over prøver og arrangementer. Desuden bliver
der tilkoblet et betalingsmodul til den enkelte region. Det betyder at
medlemmerne betaler for uoff. Prøver, arrangementer og træninger ved
tilmelding, ligesom vi kender det fra hundeweb.
Per Lindsten, som står for den nuværende hjemmeside,
har besluttet at overgangen til den nye hjemmeside er et passende tidspunkt at
stoppe som webmaster. Per fortsætter med at vedligeholde den nuværende
hjemmeside indtil den nye er klar. Tusind tak til Per for dit store arbejde med
hjemmesiden.
Det nye webmasterteam består af Grete Christiansen og
Søs Maxner. De står for at sætte den nye hjemmeside op og for den fremtidige
vedligeholdelse. Tusind tak til Grete og Søs for at byde ind på opgaven.
Fremtiden v/ Anders
Skal vi
fortsætte som Region Lolland/Falster, …. Det har jeg spurgt om flere gange…..
Medlemstallet
har været stigende, så det burde ikke være noget problem…
Men det
kræver, at nogen tager en tørn og ikke dukker sig, eller slår sig hen med
at det har vi gjort, så er det ikke nødvendigt at vi tager del i regionledelsen
mere.
Yderligere
fremtids planer er fremlagt, og resten vil jeg lade den nye regionsledelse
forme.
Tak for
samarbejdet i den nuværende regionsledelsen og de tidligere jeg har siddet
sammen med. Jeg håber, at det ville lykkes at danne en ny regionsledelse for
2020.