Årsmødet 2017.

Beretning fra træningsudvalgets formand

Efter årsmøder 2016 blev Per, Mai-Britt, Hanne, på sporside og jeg blev formand for trænings udvalget.

Vi har i årets løb haft 154 hunde på de forskellige hold der har været præsenteret

I år. De er fordelt således:

Hvalpe   19 stk.     Brugsprøve     29 stk.    Basis    30 stk.     Åben + åben vinder     51 stk.   Ung hunde    6stk.

Halvdags træning        13 stk.     Heldags træning     6 stk.

Disse hunde er fordelt på 2 træningspas i forår-sommer og 1 i august.

På åben – vinder havde vi i foråret Anika fra syd nede og  hjælpe Pia,  som var meget glad for denne hjælp.

Conny og jeg har dog haft 2x ekstra hold slut på sæsonen da hvalpe ejerne gerne ville have lidt mere at gå vinteren i møde med og syntes det blev for lang en pause.

Vi har holdt 2 trænings møder hvor vi bl.a. har besluttet at sætte ind der hvor vi kan se at hundene stresser meget eller har nogle problemer som vi ikke er uddannet til at løse og sende disse hunde videre i systemet og få professionel hjælp.

Jeg har bl.a.  haft 2 på hvalpe holdet og fået tilbagemelding fra ejer at det bare har været så godt og det er jo unægtelig bedre at få løst problemerne når de lige er begyndt frem for at de får mulighed for at blive meget værre og derved også svære at løse. Dette er for hundenes skyld og så sandelig også for at give ejerene en hjælpende hånd. Stress er jo som vi ved meget smittende.

Vi trænere har været på 4 kurser for bedre at kunne takle de opgaver som vi kommer ud for på træningspladsen med vores hold og jeg tror jeg på alle trænernes vegne kan sige vi har fået nogle gode værktøjer med hjem.

Den 9 februar Vi startede med et kursus med Karen Frost  meget interessant om hundens hjerne og læring, om nervesystemet og hvad der lagres og ikke lagers samt om stress.

Så var vi i Ringsted til basis trænings undervisning med 2 personer fra DKK-LF: Anette og Erling, hvilket bestemt ikke var nogen succes da det var mere klikker træning og rallytræning og de vidste faktisk ikke noget om jagt træning.

Det skulle ha været et kursus som lagde vægt på træner uddannelse håndtering af problemer rollen som instruktør•

Rollen som instruktør
• Planlægning af undervisning
• Hundens adfærd
• Hundens indlæring
• Hundens udviklingstrin

Lad os bare sige vi var slemt skuffede og havde slet ikke fået det ud af det som vi kom for.

D. 4-5 juni var vi så i Houen odde på et jagt lydigheds kursus med Sanne Ammitzbøll.

Dette var virkelig et godt seminar hvor vi fik rigtig mange redskaber med hjem og tro mig de er allerede i brug og vores kursister har taget vel imod dem.

Det er bl.a. øvelser på balje som er til at få vores hunde helt ind på plads når vi går med dem,

Og øvelser på platform som kan bruges til rigtig mange spændene øvelser bl.a. dirregering.

D. 2-3 juli Var der så trænings weekend hos Betten og Ib.

Her var alle de trænere med som havde mulighed for at deltag, rigtig dejlig weekend

Så er spørgsmålet om Betten laver dette hyggelige arrangement igen i år ??

Lørdag d. 3 september havde vi igen et udviklings seminar denne gang med Irene Jarnved

Dette var også et rigtig godt seminar hvor vi bl.a. kom omkring stress ro på post gå på plads

Rigtig godt og lig med Sanne Ammitzbøll. Det forgik nede i grusgraven i præsteboligen.

Vi har planer om et foredrag med Carina Gravesen som er hjerne forsker her i første halvdel af året hvis der interesse fra vores medlemmer, vi fik en lille bid af hvad dette drejer sig om da vi var til general forsamling i DRK det var meget spændene, men det kommer Anne mere ind på senere.

Den 4 februar skal vi til Fyn da vi har fået en indbydelse til informations møde angående nye tiltag vedrørende trænings metoder. Det har Anders oplysning om……

Den 18 februar er der

Vi starter op igen i februar og vi har 3 trænings pas igen i år hvor vi håber at se jer alle sammen igen på det hold i var på eller er kommet op på.

Ang. Ung hunde mesterskab må vi se hvor mange hunde der er til den tid og lige så se hvor de ligger

I deres træning da det jo kræver noget af så ung en hund.

Hilsen formand for trænings udvalget.