Årsmøde Region Lolland/Falster Januar 2017.

Aktivitetsudvalget.

Konstituering: Efter årsmødet blev Annette, Conny og Anne valgt ind i aktivitetsudvalget, med Anne som formand.

På årsmødet var fremtiden allerede planlagt, vi skulle have D-dag og Skue i Knuthenborg. Træningsweekenden var ikke mere i aktivitetsudvalgets regi, da Betten har taget det hjem i privat regi.

Det er måske ikke alle der lige tænker over hvad disse arrangementer indeholder, men planlægningen og aftaler med terrænværter og dommere går allerede i gang om foråret.

Velkomstpjece: Den første opgave vi fik i aktivitetsudvalget, var at få lavet en velkomst pjece til nye medlemmer, hvor vi præsenterer regionen og hvad vi tilbyder. Vi var så heldige, at Søs og Grete, der havde lavet kataloget til DM for hold, gerne igen ville hjælpe os. Vi skulle bare komme med teksten og nogle billeder og vores tanker omkring pjecen, så lavede de den for os og fik den trykt og det hele. Vi synes, den er rigtig fin og god, og Anders sender den fluks ud, når Ulla meddeler os om nye medlemmer. Mange tak til Søs og Grete.

En anden aktivitet vi fandt ud af hørte ind under vores udvalg er ”Bavnehøj Aktivitetsgruppe omkring Nr. Vedby Grusgrav. Annette og jeg meldte os til gruppen og har deltaget i to møder og to aktivitetsdage. På aktivitetsdagene malede vi hytter og cheltere. Vi havde begge en plan for at få åbnet grusgraven op til en årlig prøve, skulle bare finde det rette tidspunkt. På sidste møde i oktober tog vi det op, og det lykkedes os at få tilladelse til en prøve i efteråret, efter yngeltid og når der alligevel skydes på markerne omkring. Ornitologisk forening var gået videre til næste møde. Held for os.? Vores deltagelse i Bavnehøj gruppen fik vi kontakt til NCC og har fremover mulighed for at leje os ind i Præstegården, hvis vi har aktiviteter, der kræver plads.

Vi fandt på møderne ud af, at der bliver holdt øje med om reglerne i området overholdes, der tages foto og noteres bilnumre, og vi kan derfor kun opfordre til, at vore medlemmer overholder gældende regler i grusgraven.

D-dag d. 26. juni 2016: Igen i år havde vi den glæde at få lov at afholde vores D-dag hos Betten og Ib. Vi kunne med glæde konstatere at hele 50 hunde var mødt op og derudover var 5 hunde til brugsprøve. Annette var prøveleder og udover Jill Grenå, der var eksteriørdommer og Ib Lyck der var brugsprøvedommer, var alle andre poster besat af egne trænere, hjælpere og bestyrelsesmedlemmer. Vi fik lavet en god dag, synes vi selv, og vi fik da også mange tilbagemeldinger af positiv karakter.  En lille episode opstod, da Annette ville fordele folk på de forskellige poster, for at minimere ventetiden, og ved en fejl sendte 20- 30 mennesker med på engen, hvorfra da så ikke var til at drive tilbage igen.

Vores D-dag er, som i årene før, planlagt med opbygning og hjælp til førere og hunde til at forstå øvelserne og derefter kunne arbejde videre med øvelserne hjemme. Konkurrencedelen har vi med, men den har ikke i vores største fokus, der er og bliver en dejlig, lærerrig og hyggelig dag. Dagen byder på en lille bane specielt for hvalpe, for øvrige klasser, markering, dirigering, vandmarkering, frit søg og alternativ banen der nok er den, der deler vandene, mange frygter den, andre elsker den og synes den er sjov og atter andre hader den som pesten og mener den direkte skader deres vinderhunde. Den køber vi altså ikke. Til gengæld køber vi hundenes tegn, de fleste elsker den og synes det er sjovt at samarbejde på den måde, men det er dog tydeligt, at hvalpe, unge hunde og de mest utrænede hunde fanger den først. Hunde i åben og vinder, kan ikke lige greje, at de skal arbejde selvstændigt, prøve noget nyt og uden for mange kommandoer. Tankevækkende. Dog kan der ses en ændring de sidste par år. Måske ændrede træningsformer.

Dual Diplom: Vi har i bestyrelsen vedtaget at vi skrotter pokalerne. Mange af dem er gamle og slidte og udfyldt med gravering. Folk vil ikke selv betale for gravering og tilbage sendelse og regionen vil ikke afholde disse udgifter. I den forbindelse vil jeg gerne bede folk, der har udstedt pokaler til os, og som ønsker at få dem tilbage, om at henvende sig til regionsledelsen.

I stedet har vi lavet et Dual Diplom, som vi uddeler til den hund, der har høstet højest på vores C-prøve og skue. Diplomet findes både i en intern og ekstern udgave. Det forsynes med data og foto og eftersendes. I 2016 var det Cut`n Cordoza`I`m On Fire (Sveske) og Jannie Frederiksen, der fik diplomet på skuet i Knuthenborg.

Skue d. 7. august 2016 i Knuthenborg Park:

Skuet i Knuthenborg Park blev en udfordring for os nye kræfter, der skulle tage over. Jeg blev skueleder, jeg havde jo været med før. Ja, jeg havde skrevet på gule post it sedler og sat dem på de respektive præmier og lagt dem i den kasse, hvor der stod Golden, Lab osv. osv. Resten havde Karin klaret. Bum. Heldigvis var Karin kun et telefonopkald væk. Tak for det.

Forholdsvis hurtigt fik vi terræn, dommer ringpersonale på plads. Vi fik lov at være i Knuthenborg Park, fik Randi Pedersen som dommer, Karin Hansen som ringsekretær og Sara Pedersen som ringassistent.  Conny fik overleveret diverse papirer fra Jørgen Meilgård, og sørgede for at indskrivningslister, kritiksedler m.m. var mangfoldiggjort og parat. Vi havde fået indsamlet et rekordstort antal præmier, så alt skulle jo være lige til at gå i gang.

Annette, Conny, Mai-Britt og jeg omdannede min havestue til en gavebutik, fordelte, skrev sedler, lagde i kasser, gik hjem, mødtes næste dag, efter vi fandt ud af, at noget havde vi glemt, så vi omfordelte og lagde i kasser igen.

Så langt så godt. Nu kom vi til det praktiske. Vi havde fået medlemmer til at hjælpe med at stille telte op i parken om lørdagen, og det gik godt i starten, indtil et skybrud satte ind og vi måtte udskyde at rejse de sidste 2 telte og afmærke ringen til søndag morgen.

Søndag morgen, da vi kom og skulle ind af Øst porten var den låst. Jeg havde fået et back up nummer, hvis der skulle ske noget, og da jeg ringede til det, lød du hører ---automatiske telefonsvarer osv. Jeg tror mit blodtryk steg til faretruende højder. Hovedporten åbnede jo først kl. 10, hvor skuet gik i gang. Heldigvis kendte Mai-Britt en ansat i parken og fik koden til porten, blodtrykket faldt lidt igen, men kun til Ivan ringede  og spurgte, om de øvrige ikke måtte komme med. Porten lukkede automatisk af sig selv efter en kort tid. Så fik Frede koden og kørte op og åbnede porte, indtil jeg fangede en ansat der kørte rundt og tømte hvepsefangere, han kørte op og åbnede lågen permanent. Denne gang gik der, lige som hos hundene længere tid inden blodtrykket faldt.

Det gik tjep med at sætte telte op og Randi afmærkede ringen. Vores rækkefølge på bedømmelserne lavede Randi og Sara om, så det var lettere for dem, og så steg blodtrykket igen, for hvad nu med præmiefordeling og alle vores sedler og gaver i kasserne. Heldigvis spurgte Sara om hun skulle præsentere rækkefølgen, hun kunne nok se jeg var oppe i det røde felt hvor man ikke tænker klart. Efter en lille fejl i præmiefordelingen, tog Sara og Annette sig af den del, og vi kom godt igennem med stor hjælp fra Randi og Sara. Malurt i bægeret var, vi kun havde fået 41 tilmeldte hunde, hvoraf 3 meldte fra på dagen pga. sygdom. Det var så lavt et fremmøde, at det er spørgsmålet om, det er arbejdet værd. Vi kan også se, at det ikke er vores egne medlemmer, der kommer og deltager. Vi har tænkt på, om der vil komme flere, hvis vi laver en brugshundeklasse.

Men en ting fik jeg afprøvet, man siger det tager en stresset hund mindst en lille uge i ro for at stresse ned, det gælder også for mennesker skal jeg hilse at sige. Mindst en uge tror jeg. Bare spørg dem jeg lavede skue sammen med.

Foredrag: Aktivitetsudvalget har gerne villet afholde et foredrag med Carina Graversen, som vi hørte på DRK` årsmøde. Men vi har kun været en lille bestyrelse og de samme opgaver, så det blev gemt men ikke glemt. Annette fandt Carinas profil og kontaktede hende og hun kommer gerne, det kunne bare ikke nås i 2016, pga. Carinas kalender. Vi er også i tvivl omkring interesse og fremmøde, da det ikke er den store opbakning vores medlemmer udviser i vores region. Jeg kunne godt tænke mig at vide, hvor mange her i forsamlingen, der ville komme til et foredrag om stress, hvis vi arrangerede det. Det ville være pinligt at få Carina herned og der så kun kom bestyrelsen.

Planlagte aktiviteter i 2017:  D-dag: LØRDAG D. 24 Juni   -     Skue d. 6. august

I støbeskeen: foredrag med Carina Graversen

Træningsweekend  hos Betten i Bettens regi.  Første weekend i juli.?

Anne Funch